„Oamenii sunt cea mai importantă resursă a unui oraș” spune Adrian Mironescu și suntem în asentimentul lui.
Alături de Fundația Comunitară Iași au fost întotdeauna oameni pe care îi privim cu admirație, care ne inspiră să fim mai buni și să facem mai bine.
Unul dintre prietenii noștri este Adrian Mironescu, cel care este brand identity designer la WIRON, care, prin recunoașterile internaționale primite, a făcut cunoscute povești reale despre orașe și oameni. Adrian ne onorează cu prietenia lui încă de când Fundația Comunitară Iași era doar o inițiativă a unor oameni curajoși.
Adrian nu este însă doar un prieten drag și bun. E unul dintre ieșenii care se implică în proiectele comunității cu deschidere și disponibilitate și își pune la dispoziție toate resursele pe care le are.
Astăzi, împreună cu Adrian Mironescu, vorbim despre brand, despre Iași și aflăm cum a început povestea Drag de Iași.
„Și un ocean e format din multe picături.
Dacă ne adunăm eforturile, cât de mici ar părea, ele se adună. Iar dacă aceste lucruri se fac într-un mod organizat, impactul este unul cu adevărat relevant.
Și e de încurajat ca astfel de eforturi să se facă prin organizații profesioniste, precum Fundația Comunitară Iași, pentru că prin administrarea profesionistă şi transparentă a donaţiilor se aduce bucuria actului de a dona, veghind la îndeplinirea obiectivelor donatorilor şi la transformarea Iaşului într-un oraș în care să fim mândri că locuim.”
La fundația brandului Drag de Iași se află Adrian Mironescu. De ce Drag de Iași?
Cu siguranță “Drag de Iași” este rodul unei echipe întregi “cu Drag de Iași”. A pornit de la inițiativa lui Claudiu Florea, Alinei Avătămăniței și a echipei Fundației Comunitare în urmă cu 10 ani cu scopul de a realiza o gală dedicată oamenilor “cu Drag de Iași”. Am avut onoarea și bucuria să le fiu alături. Am rezonat perfect cu inițiativa și am ajutat cu drag la conturarea identității ei.
“Drag de Iași”, deoarece ne-am dorit să celebrăm acest oraș prin oamenii săi și prin tot ce are el mai bun. Am vrut să aducem împreună “eroii” și cauzele care merită susținute spre beneficiul întregii comunități.
Care este povestea din spatele brandului Drag de Iași?
Fundația Comunitară Iași este un catalizator al comunității, iar “Drag de Iași” se pliază perfect pe misiunea fundației. De aceea, întregul concept a curs lin. Am personificat dragul de orașul nostru și l-am transformat într-un motor al implicării civice. Gala de acum 10 ani cu care a pornit proiectul, a fost un pretext de conectare cu oameni implicați din toate mediile, companiile, organizațiile neguvernamentale și donatorii individuali care pot dezvolta spiritul comunitar al Iașului.
Practic, arătăm că, prin contribuția personală, fiecare dintre noi poate transforma Iașul într-un oraș de care să fim mândri. Rolul galei a fost să aducă în același loc susținătorii activi ai dezvoltării comunității locale și să pună la dispoziția acestora un cadru de implicare. Pornind de aici, am conștientizat împreună cu echipa FCI potențialul construirii unei întregi platforme în jurul “Drag de Iași” și mă bucur că proiectul evoluează.
Fundația Comunitară Iași e inițiată de ieșeni care au realizat că doar prin conectarea colaborativă a energiei și a cunoștințelor putem schimba ceva în jurul nostru. Ceea ce ne-a adunat ca grup au fost valorile noastre comune. Mă bucur să fiu aproape de la primii pași și sunt onorat de fiecare contribuție pe care o pot aduce. Chiar am și beneficiat la rându-mi de suportul FCI în unul din proiectele inițiate alături de prietenul meu, Cristi Grăunte. Este vorba despre “Civic Heroes”, inițiativă prin care am oferit suport mai multor organizații regionale prin hackathoane cu echipe de specialiști voluntari.
În acest moment Drag de Iași este locul în care inițiativele ieșenilor se pot întâlni cu donatori ieșeni și împreună să implementăm proiecte care să facă din Iași un oraș de care să fim mândri. Cât de important este să existe acest spațiu, din punctul dumneavoastră de vedere?
O zicală universală spune că “este nevoie de un sat întreg să crești un copil”. Putem extinde vorba la tot ce înseamnă dezvoltarea unui oraș. E nevoie ca fiecare dintre noi să ne implicăm, să contribuim, să sprijinim proiectele care să crească și de care să beneficieze până la urmă o întreagă comunitate. Mai multe proiecte cu sens și cu impact vor duce la un oraș mai prosper, mai fericit. Asta ne și dorim pentru Iași. “Drag de Iași” oferă șansa să conecteze energiile transformatoare pentru oraș și de aceea merită să ne implicăm cu orice putem fiecare dintre noi.
E important să acorzi atenție cauzelor de bază care țin de educație, societate, mediu, cultură și cetățenie activă. Totuși, cred că prin investiție în educație am avea cele mai multe beneficii pe termen mediu și lung. Așa vom întări și celelalte domenii, într-un mod sustenabil.
Misiunea Fundației Comunitare Iași este tocmai aceea de a încuraja și a răsplăti spiritul filantropic din regiune prin asigurarea creșterea calității vieții pentru toți membrii comunității. Fundația Comunitară Iași oferă soluții de durată și sprijină programe de calitate pentru proiecte care catalizează cele mai bune idei. De asemenea, își dorește să devină un punct de reper pentru acei membri ai comunității conștienți și responsabili din punct de vedere social, care se simt parte integrantă din procesul de schimbare al acesteia.
Mă bucur și eu de oportunitatea de a contribui. E grozav că pot să-mi folosesc abilitățile și conexiunile pentru a aduce o schimbare în jur, colaborând cu voi, dar și cu alte organizații-cheie precum Salvați Copiii Iași, Asociația Civica, Asociația Mai Bine, Asociația FabLab, Zi de Bine și multe altele. Fiecare poate face ceva. Un oraș, o lume mai bună pentru ceilalți înseamnă, de ce nu, un oraș, o lume mai bună pentru tine. Oricând poți să dai un ajutor, nu ezita să îl oferi.
Are nevoie Iașul de o strategie de brand? Putem prin Drag de Iași să ajutăm la această strategie?
În primul rând este nevoie de o viziune. La aceasta putem contribui. Un brand de oraș este mai mult decât un slogan sau o campanie, el reprezintă totalitatea asociaţiilor provocate atunci când persoana este expusă la un logo, produs, serviciu sau orice alt simbol ce are legătură cu orașul. Rolul său este de a ghida cum orașul inspiră, acționează, animă și oferă experiențe noi pentru rezidenții săi, investitori, vizitatori. Nu este vorba doar despre cum e văzut orașul acum, ci despre cum vrea să fie văzut mâine. Iar “Drag de Iași” poate contribui la un Iași care să ne fie și mai drag prin încurajarea implicării fiecăruia dintre noi. Proiectul oferă șansa realizării de proiecte pentru un Iași mai bun și adună resurse care conectează rezidenți și ieșeni cu Drag de Iași plecați din oraș, companii, organizații non-profit și instituții. Practic, poate fi un conector de energii, dar și un ambasador pentru tot ce are mai bun Iașul.
Oamenii sunt cea mai importantă resursă a Iașului. Orașele dinamice, în plină expansiune economică și socială, sunt capabile să-i rețină pe cei mai valoroși membri ai comunității și să-i motiveze pentru a folosi potențialul personal la maxim într-un mod creativ și profitabil. Aceștia atrag la rândul lor alte persoane care să locuiască, să se distreze sau să investească și să lucreze în această zonă. Tocmai de aceea este necesar să manifestăm mândrie legată de locul în care trăim și să ne simțim legați de viziunea asupra trecutului, prezentului și viitorului comunității. Să ne fie… „Drag de Iași”.
Ce amintire dragă aveți legată de orașul Iași?
Pentru mine Iași este orașul în care m-am născut, e orașul familiei, al prietenilor, al proiectelor în care m-am implicat, al locurilor cu poveste. E prima iubire. Fiecare lucru din cele menționate mi-a dat amintiri dragi și împreună au format “Dragul meu de Iași”, așa cum fiecare din noi avem mixul propriu care ne leagă de locul acesta.
Cum vedeți Iașul în 2023 față de 2012?
După mai bine de zece ani, văd un Iași clar evoluat, cu mai mult spirit civic, atât prin suportul Fundației Comunitare, dar și a altor asociații puternice. Văd un oraș mult mai dinamic în domeniul academic, al serviciilor și al industriei. Văd mai multe oportunități de dezvoltare, dar și multă concurență din țară și din afară de care trebuie să ținem seama. Orașele sunt în competiție pentru a-şi asigura o dezvoltare deplină. Toate mizează pe obținerea de oameni buni, investiții, noi tehnologii. În consecinţă, competitivitatea lor este determinată de mai mulți factori: utilizarea mai eficientă a resurselor, capacitatea de a atrage ca un magnet, formarea unei oferte mai atractive pentru populație, turiști, mediu de afaceri. E important ca această imagine pozitivă să aibă impact asupra unui număr cat mai mare de persoane, cu studii diferite, din categorii sociale diferite – rezidenți, locuitori, turiști, investitori. Așadar, peste zece ani, văd o întărire a poziției Iașului ca motor pentru dezvoltarea întregii regiuni – mai conectat de Vest și de Chișinău. Totul, făcut cu “Drag de Iași”.
Adrian recomandă: Start with Why, Simon Sinek
Modul calm și atent cu care Adrian Mironescu povestește despre Iași, încrederea că prin pași mici făcuți împreună producem schimbare și dorința de a se implica în inițiativele comunității ne fac să fim mai încrezători și optimiști.
Să (re)trăim alături de Adrian întâlnirile din 2012 care au fost punctul de plecare pentru Drag de Iași ne-a produs bucurie, nostalgie, dar ne-a insuflat și curaj.